Nedlloyd Scheepspagina
Varen bij Nedlloyd in de 70'er jaren
HOME | SCHOOL | ZAANKERK | WONORATO | MERWE LLOYD | MAIN LLOYD | WONOGIRI | NIJKERK | WILLEMSKERK | STORK HOTLO | DIVERSEN | LINKS
Nijkerk
Nijkerk... Op de Nijkerk kwam ik als 4e WTK terecht. We gingen een reis naar Australië doen en deze zou zo'n 5 maand duren. Deze boot was beroemd geworden tijdens een reis in de Rode Zee. Er was toen bijna muiterij uitgebroken vanwege de slechte airconditioning. Het verzoek werd gehonoreerd, er werd niet meer op de Rode Zee gevaren.... De volgende reis was naar de P.G. De Nijkerk was aanvankelijk door Nieveld, Goudriaan & Co. besteld, maar is door de VNS overgenomen. Ook deze boot was voorzien van de beroemde Stork Hotlo, een 6 cylinder, die het beter deed als die op de Zaankerk. Alleen de airco... wat een ellende zeg, er waren twee koelcompressoren die elk volle kracht bijstonden en zelfs met extra sjor kettingen op hun fundatie vastgezet. Het spul zag er vanwege de thermische belasting erg geblakerd uit. Het koelmedium werd naar een warmtewisselaar geleid en die moest water koelen. Dit water werd vervolgens onder het vriespunt naar boven gepompt om in de fan ruimte, bij de schoorsteen, z'n warmte af te staan. Een enorm warmteverlies was het gevolg... en de hutten in de tropen niet koud te krijgen. Mijn hut was op het hoofddek, bakboord voor. Dit was de oude 2e WTK hut, die sliep nu op het passagiersdek. Alles wat onder de 3e WTK was, had een hut op het hoofddek. Een bijkomend nadeel was dat het gepeupel het met een schijthuisplein moest doen, terwijl in de passagiershutten de zaak beter voor elkaar was. Hier was een betrekkelijke luxe aanwezig. Eigen douches enz. Het schijthuisplein zat boven de machinekamer. Waardoor, vooral in de tropen, het weinig nut had om te douchen. Nou ja om te verschonen dan. Afdrogen was bijna nutteloos, je was direct weer nat van het zweet.
----------- Naar de Machinekamer ------------>>>
Hierboven de Nijkerk in Le Havre, France
De reis begon al goed. In Le Havre werd gestaakt en niet zo kort ook. En dit zo vlak bij Nederland....!!! Dus het zag er naar uit dat we het weekend ook niet weg zouden gaan. Dus werd het plan gesmeed om vrijdagmiddag een auto te huren, en zondag weer terug te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Met een oranje Renault 4 ging ik naar Twente... De rest ging in twee iets grotere auto's ergens naar Noord Holland. Na een vermoeiende rit bij de verkering aangekomen kon ik gelijk weer terug.... Men had vanuit Le Havre gebeld: "Zaterdagmorgen 10:00 vertrek.....". Gelukkig waren de buren bereid om "even" mee te rijden. Dus even "hallo" gezegd, en weer terug richting Le Havre. Daar aangekomen kon ik gelukkig gelijk gaan pitten.
De reis ging naar "de west", door het Panama-canal en verder richting Australië. We deden enkele Polynesische eilanden aan w.o. Tahiti en Sufa. Hier zou je wel oud willen worden zeg, wat mooi. Helaas moesten we door... De eerste haven was Brisbane en de 1e STM, dhr Paardekoper, zou namens de hofmeester via de VHF (Marifoon) wel even de stores bestellingen doorgeven. ".....Hello, tzis is mr. Horsebuyer from mv Nijkerk....". De 3e STM en 3e WTK hadden in Sydney, de volgende haven, "verkering" gekregen. De één met een verpleegster en de ander met een onderwijzeres. In Melbourne stonden ze al op de kade te wachten.... Toen we later in Nieuw Zeeland, Auckland, arriveerden stonden ze er alwéér.... De 3e STM begon hem nu wel een beetje te knijpen, de dames hadden gewoon naar het kantoor gebeld voor een timetable van het schip. Wie zou er straks in Rotterdam staan...? de 3e WTK was daarintegen nog vrijgezel, maar had na 2 weken wel een paar spuiten van de 1e STM nodig....
m.s. NIJKERK:
Te water gelaten:
28-06-1958. Overgedragen: 23-10-1958.
Bijzonderheden:
ONDER: ZUSTERSCHEPEN VAN NIGOCO
|