Nedlloyd Scheepspagina
Varen bij Nedlloyd in de 70'er jaren
HOME | SCHOOL | ZAANKERK | WONORATO | MERWE LLOYD | MAIN LLOYD | WONOGIRI | NIJKERK | WILLEMSKERK | STORK HOTLO | DIVERSEN | LINKS
Wonogiri
Wonogiri te Antofogasta (Chile) - klik op de foto voor een vergroting (klik) Wonogiri... De 2e reis op de "LACAS dienst" was op de WONOGIRI. Men vond op het kantoor kennelijk dat dit wel een goede manier was om van het HOTLO virus af te komen, ook hier stond net als in de WONORATO een MAN motor in. Wat een genot... geen uitlaatkleppen !!! Wel hebben we twee keer een vastloper gehad doordat er een afsluiter van de zuigerkoeling dicht stond..... (???) @#%$&*!Q#@%... Toen aan het eind van de reis in Hongkong de boot overging in Chinese handen zijn de zuigers en voeringen maar even "vrij" gezet. De hoge druk was nogal bang dat de Chinezen moeilijke vragen gingen stellen. Nou, dat deden ze. Aanvankelijk zouden ze in Singapore al met een ploeg aan boord komen om in te werken, maar dat werd pas op de eindbestemming, Hongkong. Het inwerken bestond voornamelijk uit het wijzen van de deur van de machinekamer, en de enige vragen die gesteld werden bij zowat elk systeem. "....wehl bypassy....????", dus we konden snel weg naar het vliegveld. De nieuwe naam werd Kota Mega. Toch doet je het wel iets dat de hele handel verkocht wordt en dat er nog een paar jaar geld mee wordt verdient en dan uitgewoond wordt gesloopt.
Een paar jaar later zat ik op de Willemskerk, en kwamen we de ex. Wonogiri in de buurt van India tegen. De patrijspoorten wagenwijd open, met luchthappers erin.... Dus de airco hadden ze toen al naar de filistijnen geholpen. Onvoorstelbaar, omdat juist deze installatie vrijwel onderhoudsvrij was ! Kun je wel nagaan hoe de rest er bij lag...
ms Wonogiri (sillhouette van C.E.A.van Boeckel)
De reis ging zoals het meestal ging van Hongkong naar Taiwan, van daaruit via Japan naar Mexico. Dan langs de hele westkust vrijwel langs alle havens om vanuit Valparaiso de oversteek terug naar Singapore of Hongkong te maken, 28 dagen alleen maar water. Nou, in Taiwan kreeg de Sparks dikke verkering met een lokale schone, ze zijn later getrouwd en nog steeds. Of dit het schip ongeluk bracht weet ik niet, maar bij vertrek uit Kaouhsiung ging er iets niet helemaal goed, en botsten we tegen een Chinees schip dat aan de overkant lag. Het bleef gelukkig bij "blikschade". Het was wel spannend. Ik dacht nog "dat wordt met z'n allen naar het politiebureau...", maar het bleef bij een schaderapport. KLIK HIER OM DIT TE LEZEN (bron: Jan Kars - Sparks) Manzanillo: "De chinees" aan boord hadden natuurlijk een hoop handel die voor het werk ging. De elektricien was de Seiko-malo specialist. Zij handel had hij onder andere in diverse schakelkasten in een soort bruin pakpapier verstopt. Toen er op de oversteek bijna zo'n kast in de hens ging door vonken in combinatie met zijn pakpapier moest 'tie de hele handel ergens anders verstoppen. Dat werd dus een van de zuigfilters van de lenspomp. Ik was als 5e natuurlijk de klos, en ik koos voor degene die het er het mooist uitzag. Er waren er namelijk twee, de uitvinder van de Wono's vonden kennelijk dat je zelfs met de lenspomp stookolie moest kunnen verpompen, iets dat nooit gebeurde. Ik had net het deksel eraf, toen ik de number-one * hoorde roepen "...no can do, bussinesss for electrician..." Hier lagen nu dus de horloges. * De "number-one" in de engine-loom was een soort HWTK van de chinezen, hij deed weinig en had altijd een spierwit ketelpak aan en schone handen. Dat "chineze kenne keze" was me al duidelijk, d'r zijn er heeeel veeeel en vooral in China, maar dat ze dan ook als de trossen amper vast lagen, na een oversteek van 14 dagen, direct met een delegatie de wal op moesten om het "keze.." vooral niet te verleren was wel opvallend. 's Avonds gingen we in Manzanillo stappen, en waar kwamen we terrecht, in "Quintas de las Rozas", een etablissement zoals je vaak in cowboy films ziet met zo'n binnenplaats met links en rechts zo'n overdekte galerij waar de plaatselijke temeiers zaten. Een deel van de Chinese bemanning zat op de binnenplaats aan een tafeltje gelaten voor zich uit te kijken. Toen ik aan ze vroeg: "whats behind the doors...?" riepen ze: "Chief cook!!!". Er was in een van de achterste deuren een bloedmooie vrouw die het "vak" uitoefende, alleen toen de matrozen van de plaatselijke marine een voor een binnen waren geweest, was het moois er wel vanaf. Wordt vervolgd....!!! Klik hier voor de bemanningslijst WONOGIRI (PDF)
Callao(Lima), Peru (op de achtergrond ex. HMS deRuyter) Ook deze oudjes werden al vol "dozen" gepropt
Pacific, "aardappelhok" over de muur om ruimte te maken voor Toyota's
Branblus oefening, de HWTK geeft voorlichting aan de Indonesische leerlingen
Valparaiso, Chile
Hong-Kong
Hong-Kong
De Hofmeester aan het vissen De bewaking is DIK in orde... Onderaan op de foto een restant van een vastgelopen zuiger
Nog meer vissen.....
De deckboy droogt vissen aan de TV antenne
Scheepsklokje uit de bar van MS WONOGIRI (still working !!)
Maatschappij staatsieportret (Nedlloyd schoorsteen)
De KJCPL postzegel...op schoorsteen Wonosari (foto van Ruud Harteveld)
Kombuis van de Wonogiri (ca. 1955)
Wonogiri 1955 in San Francisco varend voor de JPL
|