Dijksgracht 2009
HOME
Date: 23-6-2009
Time: 1720 BT = 0920 UTC =1120 NLT
Position: Kuantan, Maleisië
Goedendag,
Hier dan het eerste mailtje vanaf de
Dijksgracht. Hoe gaat het daar?? Hier gaat het goed. Donderdag om 2055
opgestegen vanaf Schiphol richting Kuala Lumpur. Op Schiphol kwam ik de
nieuwe kok ook tegen en samen zijn we die kant op gegaan. Na een lange
vlucht van 12 uur waren we dan om 1500 lokale tijd in Maleisie. Daar
werden we opgewacht door een mannetje die ons namens de agent door de
immigratie zou loodsen, dat ging allemaal vrij vlot. Daarna nog een
tweeënhalf uur gewacht op de vervolgvlucht met als eindbestemming:
Kuantan! Daar aangekomen ff op onze koffers moeten wachten(1 koffer v.d.
kok was er niet, stond nog in Amsterdam). Toen door de agent naar het
schip gebracht en kennis gemaakt met de kapitein, HWTK en nog een aantal
andere bemanningsleden. Nog even door de MK gewandeld en toen maar op
tijd te kooi gegaan.
De volgende ochtend om 0700 op en na
het ontbijt zo’n beetje de hele dag de overdracht gedaan. De MK is heel
anders dan de Happy Rover en de Egmondgracht(deze lijken erg veel op
elkaar) dus ik moet nog een boel ontdekken en uitzoeken.
Zaterdagavond/nacht had de 2e
WTK de boordwacht en toen ben ik met de meester een biertje wezen
drinken in een hotel vlakbij. Hier slapen ook een aantal mensen van
Spliethoff die het laden begeleiden en ook 2 man van Radio Holland die
bij ons aan boord bezig waren met de radio- en navigatie apparatuur. In
de bardancing van het hotel speelt een Filippijns bandje, drie mooie
dames en 1 vent met een gitaar, leuke show. Al met al wel gezellig en
tegen 2 uur ofzo waren we terug.
Zondag hebben we sludge afgegeven aan
de wal en had ik de wacht dus was ik begin v.d. avond nog aan het
ballasten. ’s Nachts om 0400 ongeveer kreeg ik een alarm, laag niveau
van de diesel settling tank. Hup naar beneden en eens uitzoeken wat er
aan de hand was(dat schreef ik dus net al). De pomp moet normaal
automatisch bijspringen maar dat deed ie dus mooi niet en onze
hulpmotoren mogen ’s nachts natuurlijk niet zonder brandstof komen te
zitten dus heb ik de handmatig de pomp gestart en een poos laten
draaien. Tegen 0500 weer op m’n nest en nog ff half geslapen.
Gisteren hebben we water gebunkerd en
weer van allerlei andere klussen tussendoor gedaan, niet echt hele
bijzondere klussen hoor. ’s Avonds hadden de koks(we hebben er 2 en een
leerlin kok) een heel mooi buffet gemaakt voor alle mensen die in
Kuantan zitten voor het Woodside project waar wij voor varen. Erg
gezellig en later met de hele groep weer een paar biertjes gedronken in
het hotel. Echt super om hier met een groep van ongeveer 20
mensen(allemaal Nederlanders op 2 na) gezellig te gaan borrelen. Later
met nog een paar anderen een taxi geregeld om nog ff af te zakken in een
kroeg in de stad maar alles was dicht dus zijn we weer terug gereden,
half 4 terug en om 0730 weer op……
Vandaag was ook weer zo’n van alles
dagje. Eerst ’s ochtends de afvoer van de gootsteen in het kombuis
ontstopt(ging niet met een plopper dus moest er wat anders verzonnen
worden) met een waterzuiger. ’s Middags een paar TL bakken gerepareerd
en nog twee fauteuils die op instorten stonden(made in China?) weer vast
gebout. Toen was het alweer bijna 1700 en zat het er weer op. Vanavond
lekker een boerennacht maken en morgen weer boordwacht.
Het schip ziet er van buiten mooi
uit, een beetje een verlengde E-boot maar dan met grotere kranen. Van
binnen echter kun je goed zien dat het Chinees is(is mij verteld, heb
nog nooit op een Chinees gevaren). Afwerken hebben ze in China nog niet
ontdekt en sommige dingen zien er echt slordig/slecht uit. Verder heb ik
wel een mooie hut(met een grote hoekbank, radio en internet!!!) en ook
de rest van de accommodatie is niet slecht hoor. Alleen de matrassen
zijn hier bikkelhard maar we krijgen nieuwe. Ook de bemanning is erg
leuk en gezellig en dat maakt een boel goed zeg maar.
Zo, dat was dan weer een lap tekst,
ik weet nu even niks meer te typen. Ik houd jullie op de hoogte!!
Groeten vanuit Maleisië,
Jorg
Date: 1-7-2009
Time: 1905 LT =
1205 UTC = 1305 NLT
Position: Mermaid Sound,
Dampier, Australië
Hallo!
Hier weer een mailtje van mij, dit
keer vanaf de ankerplaats bij Dampier, Australië. We zijn vorige week
woensdag vertrokken vanuit Kuantan met een hele boel pijpen die hier in
de buurt op de zeebodem gelegd gaan worden. Wij lossen onze pijpen over
op een zgn. “Pipe Supply Vessel” die ze dan weer naar een pijpenlegger
van Allseas brengt, die last ze aan elkaar en legt ze op de juiste plek.
De reis hier naartoe(wel 4,5 dag
varen) verliep rustig. Kalm zeetje en eenmaal voorbij de Indonesische
Eilanden Bali en Lombok was het nog 2 dagen varen(hier bewoog het schip
iets meer maar dat valt te verwaarlozen). Zondag hebben we Neptunus nog
aan boord gehad omdat we enkele dagen eerder de evenaar gepasseerd
waren. 6 man waren dit keer het zogenoemde haasje. We liepen ze al een
paar dagen bang te maken en onze leerling-kok vond het allemaal erg
spannend….hahaha!!! De slachtoffers werden eerst geblinddoekt afgevoerd
en opgesloten zodat wij de boel aan dek konden voorbereiden. Daarna alle
6 in een schandpaal en allerlei andere rituelen zoals onder een net
doorkruipen met een brandslang op je gericht, een appel uit een emmer
drab happen en het vragenlijstje uiteraard. Na de ontgroening werd de
BBQ in de brand gestoken en kregen de mannen hun welverdiende
certificaten uitgereikt door de Kapitein. Al met al weer een geslaagde
zondagmiddag.
Maandagmiddag zijn we hier aangekomen
en sindsdien is er nog maar weinig(lees: niks) gebeurt qua lossing. De
Deltagracht ligt hier ook en die gaat geloof ik eerst leeg. Gisteren heb
ik met de HWTK de lenswater reiniger opengemaakt en schoongemaakt. Met
dit apparaat mogen we licht vervuild water uit de bilges over boord
pompen. Als het oliegehalte boven de 15 ppm(parts per million) komt
sluit de overboord klep en gaat het water terug naar de olie/watertank.
’s Middags ook nog even de 2e WTK geholpen aan dek met het
lassen van wat laddertjes tegen het luikhoofd(zodat de dekhengsten
makkelijk op de luiken kunnen komen).
Er zwemmen hier ’s avonds allerlei
vissen rond zoals dolfijnen en haaien en daar word dus ’s avonds op
gevist(die haaien dan, dolfijnen niet!). Gisteren had ik ook een lijntje
gekregen van de chef maar helaas niks gevangen. Wel had de chef met z’n
lijn een dikke knaap er aan alleen is die ons helaas ontsnapt. Vanavond
na de koffie gaan we het weer proberen.
Vanochtend eerst met de HWTK een
filter van de zeewaterkoeler schoongemaakt en toen stond de 2e
stuurman ineens naast ons. Ze wilden de vrije valboot lanceren en ermee
gaan varen(om te testen) en er moet dan een machinist mee. Eerst maar
eens aan dek gekeken…..hmmm ik zag het eigenlijk niet zo zitten maar
uiteindelijk heb ik toch maar plaats genomen in een stoeltje en mezelf
goed vastgegespt. Toen iedereen vastzat heeft de 2e stuurman
d.m.v. een hydraulisch systeem de boot vrij gepompt en daar gingen we!!
Wow wat was dat gaaf zeg! Had nooit gedacht dat ik dat leuk zou
vinden(ben normaal niet zo’n kermis/achtbaan fan). Na de val konden we
uit de stoeltjes en zijn we bijna 2 uur wezen varen rond ons eigen schip
en de Deltagracht. Veel foto’s gemaakt natuurlijk. Was erg leuk. ’s
Middags heb ik de 3e stuurman nog ff geholpen met het vetten
van de davit waar de vrije valboot normaal in ligt. Daarna nog in de
voidspace(loze ruimte met leidingen het een en ander opgezocht en toen
was het alweer 5 uur.
Zo meteen ga ik even douchen en dan
tegen 8 uur een bakkie doen op de brug(de stuurlui moeten ankerwacht (=
soort zeewacht) lopen. Daarna gaan we weer op het achterdek vissen,
hopen dat we vanavond wel een dikke haai aan dek kunnen hijsen.
Ik stop er nu weer mee, zal proberen
nog wat foto’s te mailen maar de vorige keer ging dat niet
goed(waarschijnlijk i.v.m. de beperkte bandbreedte).
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
Date: 10-7-2009
Time: 1930 BT = 1230 UTC = 1330 NLT
Position: Mermaid
Sound, Dampier, Australië
Hallo daar,
Hoe is het in Nederland? Zo te lezen
en te horen is het gebeurd met het mooie weer bij jullie. Hier gaat
alles goed en het weer is nog steeds super!! Het mag dan zogenaamd wel
winter zijn hier maar dan nog is het overdag minimaal 25 graden en volop
zon.
Maandagochtend zijn de Australische
stuwadoors (10 man) aan boord gekomen. Zij laden de pijpen over op de
suppliers (te weten de Toisa Solitaire en Toisa Serenade). Het lossen
van de pijpen gaat dag en nacht door en dus moet de nachtploeg ’s nachts
ook van eten en drinken worden voorzien. Onze chef-kok loopt overdag met
de leerling van 0600 tot 1800 en de nieuwe kok doet de nachtshift.
Niet normaal soms hoor. Ze hebben 3
keer officieel pauze met warm eten zeg maar, en daar tussendoor nog
kortere pauzes om ff een snackie te eten. Hahah!! Tafels staan helemaal
vol met fruit, taart, koffie, thee en de koelkast afgekegd met frisdrank
en marsen, twixen en kitkats. Voordeel hiervan is dat wij ook op elk
moment van de dag wat te snaaien hebben, er is altijd wel een kok
paraat. Alle frisdrank en mars enzo is gratis dus deze reis weinig
kantinekosten….hahah!!
Maandag zijn wij WTK’s met z’n drieen
begonnen aan het project in de bakboordse ventilatiekoker. Hierin hangt
een grote ventilator voor de frisse lucht in de MK maar deze ruimte was
niet geïsoleerd en dus maakte dat nogal lawaai aan dek en ook in de
messroom. In Kuantan hebben we een pallet aan boord gekregen met
allemaal profielen en panelen en die moesten we er dan zelf maar in
maken. Na eerst eens gemeten te hebben kwam de HWTK erachter dat geen
enkel paneel zou passen en dus hebben we alle panelen moeten inkorten.
De profielen hebben we allemaal gelast op de vloer en het onderdeks. Al
met al een hele klus waar we met 3 man 5 dagen mee bezig zijn geweest.
Vanmiddag rond 1600 waren we dan eindelijk klaar en kon de ventilator
weer gestart worden en het resultaat mag er wezen, de messroom is een
stuk stiller geworden: missie geslaagd!!
Dinsdagochtend is de Danzigergracht
ons komen vergezellen, ze ligt ongeveer een kilometertje van ons
vandaan. Dinsdag aan het eind van de middag kwamen de kapitein, HWTK en
2e stuurman even bij ons op visite en ook hebben ze een paar
lampen van ons meegekregen aangezien ze die niet (meer) op voorraad
hadden. Na het eten zijn ze weer terug gevaren. De HWTK kende ik van de
Stadiongracht. Woensdagavond na het eten ben ik met de kapitein en de
chef naar de Danzigergracht gevaren met de MOB-boot. De kapitein zou
kijken of ze nog Spliethoff overalls hadden in m’n maat(ik loop nu in
een 2e handsje) maar helaas, bij hun waren ook alle kleine
maatjes vergeven. Ik heb met de HWTK nog een rondje door hun MK gemaakt
en die is wel iets anders dan hier maar in grote lijnen gelijk. Na een
bakkie op de brug te hebben gedronken zijn we tegen 1930 weer terug
gevaren. We waren vlakbij ons schip toen ineens de buitenboordmotor er
mee kapte….. De kapitein en chef gelijk de peddels erbij gepakt en om
het achterschip naar de bakboordse gangway gepeddeld. Ondertussen heb ik
geprobeerd om de motor weer aan de praat te krijgen maar zonder succes,
gelukkig was het maar een klein eindje. Toen het bootje eenmaal weer op
z’n plek lag en ik wat meer licht had zag ik dat het brandstofslangetje
los was gekomen. Die weer aangesloten en nu doet ie het weer hoor.
Als het goed is gaan we zondag weer
varen naar Kuantan om wederom pijpen te gaan laden voor dit project. Wat
ik begreep gaat de 1e stuurman daar naar huis. De 2 NL koks
en ik willen kijken of het mogelijk is om een dag naar Kuala Lumpur te
gaan. Is wel een aardig eindje maar het leek ons wel wat, beetje de
toerist uithangen en uiteraard ff ergens een biertje pakken. We zien wel
hoe dat uitpakt.
Ik stop er nu weer mee, ga zo denk ik
ff vissen op het achterdek, kijken of er nog haaien te vangen zijn!
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
Date: 16-7-2009
Time: 1710 BT = 0910 UTC = 1110 NLT
Position:
Heey!
Hier dan weer een berichtje vanaf
zee. Alles goed in Nederland?? Hier aan boord gaat het goed. Afgelopen
zondag zijn we rond 1600 weer gaan varen. De laatste pijpen waren ’s
middags gelost en we hebben nog nieuwe matrassen aan boord genomen die
de Danzigergracht voor ons mee had genomen vanuit Kuantan, een hele
verbetering moet ik zeggen. De oude matrassen gaan naar een weeshuis in
Kuantan.
De zeewachten gaan wel weer lekker,
weinig alarmen en als er een alarm is stelt het vaak niet zo heel veel
voor. Ben weer met van alles bezig geweest. Heb een aantal filters
schoongemaakt en de HWTK heeft de bilge-water tank van de week schoon
gemaakt. Ben ook bezig geweest met het maken en verbeteren van diverse
lijstjes in Excel. Zo probeer ik het 1 en ander wat overzichtelijker te
maken zodat m’n opvolger(s) er ook nog wat van snappen. Niet dat het
slecht was ofzo maar kleine verbeteringen mogen altijd mijns inziens.
Gisteren hebben we weer eens
ge-barbecued op het achterdek. De matrozen hadden in Dampier het weekend
grotendeels gewoon door gewerkt dus die hadden een middagje vrij. Was
weer gezellig met genoeg te eten.
Morgenochtend verwachten we rond 0800
aan te komen in Kuantan. Als het goed is staat er dan een nieuwe 1e
stuurman en een servicemonteur voor onze PC van het thermische olie
systeem. We hebben een hele mooie computer waarin we alle verwarming aan
boord(brandstoftanks, douchewater enz.) kunnen instellen en als het goed
is regelt die computer dan alles verder. Alleen vlak nadat ik aan boord
kwam is die computer er mee gekapt en na een boel over en weer gemaild
en gebeld te hebben en zelfs een nieuwe computer die was meegenomen door
de stuwadoors in Dampier nog steeds geen resultaat.
Verder staat er in Kuantan qua werk
geloof ik niet heel veel groots op het programma. Als we het voor elkaar
kunnen krijgen gaan de 2 NL koks en ik zaterdag naar Kuala Lumpur om te
shoppen en te stappen. Heb er echt zin in en ik hoop dat we dat kunnen
regelen qua vervoer enz. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
Ik stop er nu weer mee, het is alweer
bijna etenstijd(1730).
Tot de volgende mail!
Groetjes Jorg
Date: 22-7-2009
Time: 1620 BT = 0920 UTC = 1020
NLT
Position: Bali Sea
Goedemiddag/morgen,
Hoe is het daar? Hier op zee gaat
alles nog steeds lekker. Zijn alweer sinds zondagavond onderweg naar
Dampier vanuit Kuantan, waar we vorige week vrijdagochtend aan zijn
gekomen.
Vrijdagavond gelijk maar een biertje
wezen halen in het hotel. Het schip was weer goed vertegenwoordigd met
de Kapitein, HWTK, 2 koks en ik. Later kwam de 1e stuurman ook nog en al
met al was het erg gezellig. Speelde weer een Filipijns bandje met
wederom 3 leuke zangeressen. Veel gedanst en vooral lol gemaakt!!
Zaterdag iets minder fit op en weer
aan het werk gegaan tot 1200. ’s Middags lekker gerelaxt en ’s avonds
toch maar weer de wal op. Dit keer zijn we eerst naar Kuantan zelf
geweest. Is ongeveer een half uurtje rijden. Zijn in 2 tenten geweest
maar omdat we er vrij vroeg waren was het overal nog rustig dus zijn we
maar naar onze “vaste” stek gegaan, het hotel. Ook deze avond werd weer
gezellig met de dames van de “Rock Angels”!! Ook waren de 2e en 3e WTK’s
van een Jumbo boot er en die zijn met ons mee terug gereden naar de
haven(lagen 2 plekken verderop). Zondag kwam de 3e WTK van dat schip nog
ff bij me op de koffie en hebben we even een rondje gelopen aan boord.
Zondagavond om 2130 met de meester de
MK klaar gemaakt om te vertrekken en om 2200 voeren we weer. Het zeetje
is tot nu toe erg rustig en de temperaturen zijn ook niet mis. Buiten
weet ik het zo niet(warm i.i.g.) en in de machinekamer is het zo’n 38 °
C, en erg vochtige lucht dus zweten dokter!!
Gisterochtend heb ik het
benzinetankje van de MOB-boot bijgevuld met benzine en een beetje
smeerolie(kunnen we in Dampier weer varen ;-) ) ’s Middags weer wat
kleine klusjes gedaan maar geen gekke dingen meegemaakt. ’s Nachts in
m’n wacht wat TL-lampen gerepareerd en het vaste peilrondje in de
machinekamer. Vanochtend voor m’n wacht eerst met de wiper een soort
railing van dek geflext(die was krom) en in de werkplaats vanmiddag weer
een recht stuk pijp ertussen gelast zodat ie morgen weer terug op z’n
plek kan.
Verder weinig gebeurt afgelopen
dagen. Alles loopt lekker hier. Vrijdagochtend komen we weer aan bij de
anchorage van Dampier en dan zullen we weer afwachten wanneer ze onze
pijpen gaan lossen. Gaan we weer vissen op haaien en andere vissen.
Ik stop er nu weer mee, zo ff douchen
en eten en dan kijken of ik een keer een avondje fatsoenlijk kan slapen,
dat is me sinds we nieuwe matrassen hebben nog niet echt gelukt
Groeten vanaf de Dijksgracht!!
Jorg
Date: 28-7-2009
Time: 1815 BT = 1115 UTC = 1215 NLT
Position: Mermaid Sound Anchorage, Dampier Australia
Hallo mensen,
Hier weer een mailtje vanaf de
Dijksgracht. Alles goed daar? Hier gaat het goed. Afgelopen vrijdagavond
zijn we weer ten anker gegaan bij Dampier. Dit keer een stukje verder
naar buiten omdat de Damgracht en de Deltagracht al lagen te lossen.
Zaterdagmiddag was de Damgracht klaar en toen zijn wij naar binnen
gevaren. Zaterdag verder weinig bijzonders gebeurd, ’s ochtends aan dek
wezen lassen met de wiper en ’s middags lekker vrij(wel in de MK de boel
klaar gemaakt om te starten met de HWTK). Er is zaterdag ook al 1 ploeg
Aussies(5 man) aan boord gekomen die onze lading gaan lossen.
Zondag was ook mooi rustig en toen
was het weekend alweer voorbij. Gisteren ben ik zo’n beetje de hele dag
bezig geweest met de fire-flaps van de nood dieselgenerator. Die zaten
mooi vast geschilderd door de matrozen maar ze waren dus met geen
mogelijkheid meer dicht te doen. Na een boel gebeuk en getrek en een
halve bus kruip olie kwam er weer beweging in en nu is het een kwestie
van wekelijks even dicht en weer open dan blijven ze goed gangbaar.
Vanochtend ben ik met de 2e
WTK bezig geweest met het verhelpen van een zeewater lekkage van het
koelsysteem. De uitlaatpijp van 1 van de koelers begon een poosje
geleden al te lekken en toen was een noodoplossing snel gefixt met een
stukje rubber en een slangenklem maar nu was het gaatje onderhand iets
groter geworden en daarom hebben we nu met Plastic-steel en verbandgaas
het gat gedicht. Dat laten we mooi een nachtje drogen en uitharden en
dan morgen kijken of het gat dicht is, laten we het hopen.
Vanmiddag nog wat kleine klusjes
gedaan. Eindschakelaar van een waterdichte deur gesteld(zodat ze op de
brug ook echt kunnen zien of de deur open of dicht is) en de deur van de
nooddieselgeneratorkamer(mooi Scrabble woord) gemaakt, die klemde. Toen
was het 1700 en heb ik m’n troep opgeruimd en was het weer gedaan voor
vandaag.
Zondagavond heeft de chef ook weer
haaien gevangen, 2 maar liefst!! De eerste was weer een persoonlijk
record voor hem, 2,55 meter lang!!(de vorige was “slechts” 2meter) en de
2e van de avond z’n kleinere broertje, ik schat rond de 1,5
meter. Toch leuk, de foto’s stuur ik nog wel ff.
Vanmiddag zijn ze ook begonnen met
het lossen van de pijpen op een barge. Het gaat nog niet zo heel snel
want de stuwadoors werken alleen van 6 tot 6(overdag), we zien wel weer
wanneer we richting Kuantan vertrekken.
Ik kap er nu weer mee, zo ff douchen,
2000 koffie op de brug en daarna zien we het wel weer.
Groeten vanaf de Dijksgracht!
Jorg
Date: 8-8-2009
Time: 1630 BT = 0930 UTC = 1030 NLT
Position: Bali Sea
Hello,
Hier weer een update vanaf zee. Alles
goed daar? Hier gaat alles lekker. Donderdagmiddag zijn we weer
vertrokken vanaf de rede van Dampier. Afgelopen vanwege een noordelijke
koers geen internet gehad maar vanochtend rond pikheet zijn we door
Straat Lombok gevaren en we liggen nu een andere koers voor dus we zijn
weer in de lucht. Donderdagavond maar ff een paar biertjes gedronken op
wederom een geslaagde lossing te Dampier.
In Dampier werd er weer volop gevist
door onze chef en hij heeft er weer een paar grote jongens uit getakeld
zeg! Record staat nu op 2,57 meter!!! Het zal langzaam warmer worden nu
in Dampier dus de volgende keer weer op haaien vissen.
Nu dan weekend en dat proberen we
altijd zo rustig mogelijk te laten verlopen dus geen overwerk maar
alleen de wachten in de MK. De afgelopen dagen tijdens m’n wachten veel
bezig geweest met filters open maken en kijken of er troep in zit. Valt
op zich allemaal mee tot nu toe. Vanmiddag nog alarm op de tank van de
schroefasafdichting(laag niveau) dus daar een paar liter olie in gedaan.
Ook worden de startlucht compressoren weer erg warm met de tropische
temperaturen en daarom staat daar nu een extra tankenfan op te blazen.
Heb in Dampier al het één en ander gemodificeerd aan de ventilatie in de
hoek waar de compressoren staan maar dat heeft dus niet veel geholpen.
In Dampier hebben we ook de as van
een stopper van de luiken weer op z’n plek gelast. Deze was al een poos
geleden eraf gescheurd(als je het ziet zou je zeggen: “Dat mag
nooit!!!”). De volgende dag ook begonnen met het verstevigen van de
andere stoppers(d.m.v. extra lassen er overheen) maar deze poging hebben
we uiteindelijk maar gestaakt omdat het lassen toch erg nauw komt met
RVS en normaal staal. Ook vertoonde die reparatie van de afgescheurde
stopper al weer scheurtjes dus daar moet toch echt een specialist voor
komen. Onze zeewaterleiding van de achterste koeler gaat misschien ook
de wal op voor reparatie, die is (waarschijnlijk door cavitatie) ook
aardig rot geworden en hebben we tijdelijk met Plastic-steel
gerepareerd. De pijp is van (Chinees) CuNiFer en zou dus goed bestand
moeten zijn tegen zeewater, helaas.
Onze ETA bij de loods van Kuantan is
zoals het nu lijkt maandagavond rond een uur of 10. Dan zullen ze aan
dek wel gelijk beginnen met opengooien en pontons shiften zodat ze
z.s.m. kunnen beginnen met het laden. In Kuantan gaan de 1e
WTK, 2e WTK en de 2e stuurman naar huis en ik
krijg dus nieuwe buren/collega’s. Ook gaan we weer water bunkeren en dit
keer ook diesel. Hoop dat er ondanks dat alles nog tijd is om even de
wal op te gaan(al word er door mijn huidige collega’s gezegd van
niet…..). Moet natuurlijk wel even de beentjes strekken.
Nou ik stop er weer mee voor deze
mail. Volgende mail zal ik sturen als we weer onderweg naar of op de
rede van Dampier zijn.
Prettig weekend allemaal en de
groeten vanaf de Dijksgracht!!
Jorg
Date: 17-8-2009
Time: 1635 BT = 0835 UTC = 1035 NLT
Position: Indian Ocean
Hey allemaal!
Hoe is het daar? Hier gaat alles
goed. Zijn al weer een paar dagen onderweg naar Dampier en daar komen we
woensdagochtend aan. Vorige week maandag zijn waren we weer in Kuantan
en heb ik met de meester de motor gestopt. Daarna gedoucht en met de
chef-kok en kok de wal op gegaan. Eerst zijn we naar een karaoke-tent
geweest. Heel apart. Kunt daar dan een kamer huren en je vraagt een stel
meiden of ze met je willen zingen, dansen en drinken…..hahah!!! Was echt
lachen! Daarna zijn we in een andere kroeg geweest en tegen 0530 waren
we weer terug….pffffff. Om 0745 weer de wekker en na een bak koffie weer
aan het werk.
Onze inlaatpijp van de zeewaterkoeler
hebben we ertussen uit gesleuteld en aan dek gesjouwd. Die pijp zouden
ze dan aan de wal gaan repareren en ’s middags was ie al weer terug dus
hebben we em weer terug gezet. Hellaas was de las niet goed genoeg met
als gevolg dat we met het openzetten van de afsluiters een behoorlijke
spuiter hadden….. Pijp dus wéér er tussenuit en wéér de wal op voor nog
een reparatie. Inmiddels zat onze dag er op en zouden we ’s avonds nog
diesel krijgen. ’s Avonds dus diesel gebunkerd en om een uur of 10 was
dat klaar. Ik had de boordwacht en dat was maar beter ook na een wilde
nacht in Kuantan.
De volgende dag(woensdag) kwam de
pijp weer aan boord en dit keer “zweette” de las slechts. Volgende keer
in Kuantan gaan ze het rotte stuk er dan toch maar afslijpen en een
nieuwe flens erop lassen, lijkt me een strak plan.
Woensdagavond ben ik wel weer ff de
wal op geweest, dit keer naar het hotel vlakbij waar onze Filippijnse
zangeressen optreden. Met 1 v.d. meiden houd ik al een poosje contact en
het weerzien was erg leuk. Hebben de tent weer op z’n kop gezet
daar(iemand moet het doen toch?) en om een uur of 2 waren we weer terug.
Toen om 0600 general engineers call. Dus ik naar beneden en daar kwam ik
de nieuwe HWTK ook al tegen. Onze nieuwe 2e had de wacht maar
blijkbaar geen alarm gehoord……grrr &*@*$^$&*(!!!! Bleek de bilge te zijn
en die heb ik toen maar ff leeg gepompt. Daarna nog ff in m’n kooi
gelegen maar van echt slapen kwam het toen al niet meer.
Donderdagmiddag zouden we vertrekken
en aangezien de 1e en 2e WTK nieuw zijn heb ik
de 16-20 en 4-8 gelopen aangezien we rond die tijden vertrokken uit
Kuantan en aankwamen bij Singapore om zware olie te gaan bunkeren. Motor
starten en stoppen ging allemaal zonder problemen.
Tegen een uur of 10 ‘sochtends kwam
de bunkerboot langszij en zijn we tot ongeveer half 4 ’s middags bezig
geweest om onze tanken weer te vullen. Ik was al wat eerder gestopt ’s
middags omdat ik al vanaf 4 uur ’s ochtends wakker was. Om middernacht
ben ik gewoon weer m’n eigen wachten gaan lopen.
Verder niet zoveel te melden
eigenlijk hier, de 2e stuurman gaat in Dampier naar huis(als
z’n aflosser er dit keer wel is) en als we daar leeg zijn gaan we nog
een keertje terug naar Kuantan voor de laatste lading pijpen van het
project. Best kans dat er daarna nog een zooi pijpen terug moeten naar
Kuantan die beschadigd zijn ofzo, we zullen het wel weer zien.
Iedereen trouwens nog bedankt voor de
kaartjes! Erg leuk weer. Heb echter nog niet alle post ontvangen en weet
niet waar dat aan ligt, ik wacht het wel af, de internet verbinding doet
z’n werk goed.
Groeten vanaf de Dijksgracht!
Jorg
Date: 27-8-2009
Time: 2100 BT = 1300 UTC = 1500 NLT
Position: Mermaid Sound anchorage, Dampier, Australië
Heey,
Hoe is het daar? Hier in Australië
gaat het wel lekker. Liggen hier alweer sinds de 19e ten
anker en afgelopen maandag zijn ze weer begonnen met lossen. Het reisje
hier naar toe is weer rustig verlopen.
Afgelopen dagen weer van alles gedaan
in de MK. Dinsdagochtend rond 0500 werd ik wakker omdat de machinekamer
fan ermee stopte(niet echt een tijdstip dat iemand dat ding stopt voor
onderhoud ofzo) dus dat leek op een black-out, nog een keer nadenken…..
AC ook uit…… Black-out!!! Als de bliksem in de kleren geschoten en naar
beneden. Stonden 2 hulpmotoren bij maar om 1 of andere reden trokken ze
het niet meer en waren ze getript. De nooddiesel deed echter netjes z’n
werk en zorgde al snel voor weer wat licht. Toen sprong hulpmotor 1 ook
op het bord maar die had wat problemen met z’n brandstof dus meteen weer
het licht uit. Hierna hebben de meester en ik(de 2e WTK had
blijkbaar niks gemerkt) alles weer opgestart. Toen alles weer draaide
stonden de meester en ik ff te kijken op het achterdek naar de
Danzigergracht die er aan kwam. Hoorden we weer alarm en dus snel weer
naar beneden, weer een blackout…… Bleek dat de zoetkoelwaterpomp van het
hulpbedrijf was getript. Hierdoor stonden de 2 hulpkarren flink te koken
en dus weer rustig alles in bedrijf gesteld. Blijkt dus dat 1 v.d. 2
koelwaterpompen problemen heeft maar nu met die andere pomp bij blijft
het licht voorlopig aan. Hectisch ochtendje dus.
Vorige week hebben we de verdampers
open gemaakt om schoon te maken. Zat aardig wat aangekoekt zout in en
daardoor was de productie niet zo hoog meer(moet normaal rond de 8
m3/dag zijn, wij maakten maar 6 m3/dag). Nu zijn ze allebei weer schoon
en straks onderweg naar Kuantan zullen we zien of het heeft geholpen.
Dinsdagmiddag ben ik met 4
Australische stuwadoors die bij ons aan boord werken naar het strand
geweest. Ze hadden een paar uur geen werk en vroegen aan de kapitein of
iemand ze ff naar het strand wou brengen. Dus de heren netjes naar het
strand gevaren en zelf ook ff lekker gezwommen en in de zon gezeten, was
erg leuk. ’s Avonds zijn we nog op bezoek geweest bij de Danzigergracht,
zij hadden smeeroliefilters bij zich voor onze hulpmotoren dus die
moesten even opgehaald worden. Al met al ben ik al behoorlijk behendig
in het laten zakken, het varen en het terugbrengen van de MOB-boot,
hahah!! Mooi werk man!!
Verder heb ik eigenlijk weer van
allerlei dingen gedaan beneden. Maandelijkse werkzaamheden, spares
tellen voor de 8 maandelijkse bestelling enz. Vanochtend HFO separator 1
open gemaakt voor inspectie. Zag er allemaal goed uit dus kon zo weer in
elkaar en dan over 2000 uur een kleine beurt.
De boordwachten zijn hier ten anker
tot nu toe niet echt rustig verlopen. Ben de afgelopen 2 x steeds m’n
kooi uit getoeterd voor een alarm beneden. O.a. een vuile vlamsensor van
de hulpketel, bilge-alarm en nog wat ongein. Steeds maar 2 á 3 uur
slapen en dan was het weer raak hoor…… Beetje jammer maar dat hoort er
nou eenmaal bij.
Wat het alarmsysteem betreft, die
werkt alleen nog maar in mijn hut. Was al bang dat ik dan elke nacht de
boordwacht zou hebben maar dat hebben we opgelost door een verlengsnoer
aan de toeter te maken zodat we die toeter ook in de hut van de 1e-
en 2e WTK kunnen leggen…. Hahaha!! Gelukkig maar want anders
zou de wal op gaan in Kuantan er helemaal niet meer inzitten.
Zoals het nu lijkt vertrekken we
maandag weer richting Maleisië. Het is voor ons dan de laatste keer en
dus moeten we nog ff een feestje bouwen daarzo, opdat ze ons daar niet
zo 123 vergeten ;-) heb er wel weer zin in maar ben ook wel benieuwd
waar de reis daarna heen gaat. Azië is nog compleet nieuw voor me dus ik
vind alles best.
Voor nu stop ik ermee, ga even in de
MK een ronde maken(kijken of we nog een alarm kunnen vinden die er aan
zit te komen, hahaha) en daarna een filmpje kijken ofzo.
Groeten vanaf de Dijksgracht!
Jorg
Date: 2-9-2009
Time: 1615 BT = 0815 UTC = 1015 NLT
Position: Bali Sea
Hallo,
Hier even een kort mailtje
tussendoor. Alles goed in Nederland?? Hier aan boord gaat alles weer z’n
gangetje. Maandagochtend weer vertrokken vanuit Dampier en vannacht rond
2 uur zijn we door Straat Lombok gevaren. Bali aan bakboord was redelijk
goed te zien en alle lichtjes zagen er erg uitnodigend uit.
In de machinekamer begint de
temperatuur weer op te lopen(zo’n 38 graden). Verder draait alles rustig
door. In Kuantan gaat onze 2e WTK al weer naar huis want dit
was toch niet helemaal wat ie verwacht had. Jammer maar helaas, voor
hem. Vanaf Kuantan naar Dampier gaan de HWTK en ik dan 6 op 6 af lopen
en als het goed komt er in Dampier een nieuwe 2e WTK aan
boord.
Zoals het nu lijkt komen we ergens
vrijdagmiddag aan in Kuantan. Als het goed is gaat daar ook onze
koelwaterpijp weer de wal op. Verder nog drinkwater bunkeren en sludge
afgeven. Voor de rest zie ik het wel, zullen ongetwijfeld nog wat
klusjes bij komen. In Dampier hebben we dan als het goed is wat meer
tijd zodat we wat belangrijkere dingen kunnen aanpakken.
Vrijdagavond nog maar ff de wal op in
Kuantan, moeten tenslotte even afscheid nemen van de zangeressen in het
hotel daar….hahah!! Zal een mooi feestje worden!! Als het allemaal
doorgaat gaan we daarna nog ff naar Kuantan zelf, hoop dat er dan nog
een tentje open is, we zullen zien.
Voor nu stop ik er weer mee, ga op
het achterdek kijken of ik kan helpen met het voorbereiden van de BBQ!!!
Jaja, het is buiten ongeveer 30 graden dus dan kan de vlam er weer in.
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
Date: 8-9-2009
Time: 1630 BT = 0830 UTC = 1030 NLT
Position: South China Sea
Hallo,
Hoe is het daar? Hier gaat alles
lekker. Vrijdagmiddag zijn we voor de laatste keer in Kuantan
aangekomen. ’s Middags om 4 uur zijn ze toen begonnen met het laden.
’s Avonds zijn we weer met een groep
de wal op gegaan. Eerst een langs het hotel met de Filippijnse
zangeressen gedanst. Daarna ben ik weer met de 2 koks naar Kuantan zelf
gegaan.
Daar eerst naar de Legends geweest en
wederom flink ge-karaoked. Daarna verder de stad in en in een kroeg
beland waar we ook al eens eerder zijn geweest. Leuk om te zien dat de
mensen blij zijn dat je er weer bent…hahaha!!!
Tegen 4 uur zijn we met een jongen
uit de Legends(onze chauffeur deze avond) terug gereden en hebben we
onderweg nog even gegeten bij de mcDonalds. Druk daar zeg!!! Is
natuurlijk Ramadan en daarom is het bij veel eet gelegenheden ’s avonds/
‘s nachts erg druk. Al met al waren we weer terug om een uurtje of 5.
Zaterdag hebben we onze
koelwaterleiding weer los gesleuteld en de wal op gegeven voor
reparatie. Deze keer hebben ze de flens eraf geslepen en er een hele
nieuwe op gezet. Eind van de ochtend kwam de sludgeboer ook om 30 m³
sludge van ons in ontvangst te nemen(wat dan door iemand anders’
brandstof word gemengd waarschijnlijk). Tegen 4 uur waren we klaar en
toen de boel opgeruimd was zijn we afgenokt. Ik had zaterdag de
boordwacht dus ben ik aan boord gebleven(was ook wel verstandig). De
HWTK en kok zijn nog wel de wal op gegaan. Boordwacht was lekker rustig
tot 5 uur ’s nachts, toen had ik een alarmpje wat eigenlijk voorkomen
had kunnen worden, maar dat was ik vergeten. Niks ernstigs verder.
Zondag hebben we onze bakboordse
drinkwatertank vol gebunkerd en kwam onze koelwaterpijp ook weer terug
van de pijpenboer. Ding er weer tussen geplaatst en druk erop
gezet…..nog steeds kleine lekkage… $^@&$*$^!!!!! Was er wel aardig flauw
van nu!!! Toen maar weer plastic-steel en verbandgaas erom gedaan en we
zijn weer terug bij af…..
Zondagavond zijn we nog een keer de
wal op gegaan. Eerst naar Kuantan gereden met de agent. Daar hebben we
vlakbij de grote moskee heerlijke saté gegeten met een groot glas “Apple
juice special” erbij. Dat was ook een goed drankje zeg(alcoholvrij, maar
dat geeft niet). Verse appelsap met limoen en weet ik veel wat nog meer,
erg lekker. Daarna zijn we per taxi weer naar Legends gereden en na een
uurtje toch nog maar even langs onze Filippijnse zangeressen. Ik had
gezegd dat we niet meer de wal op konden dus het was ff schrikken toen
we er ineens wel weer stonden. Was wederom erg gezellig.
Maandagochtend zijn we om 7 uur, voor
de laatste keer, vertrokken vanuit Kuantan met de lading pijpen. De
Danzigergracht komt nog 1 keer en die sluit het project dan af. Wij
weten nog niet waar we na Dampier heen gaan. Zullen we volgende week wel
te horen krijgen, ik ben benieuwd.
Nou dit was het dan weer. De volgende
update zal zijn als we weer wat meer weten over onze volgende reis. Ik
ga zo ff douchen en dan eten(het is nu alweer 1710).
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
Date: 17-9-2009
Time: 1215 BT = 0415 UTC = 0615 NLT
Position: Mermaid Sound anchorage, Dampier, Australië
Goeiedag!
Hoe is het in Nederland? Hier alles
nog steeds naar wens. Zaterdagochtend zijn we weer aangekomen bij de
anchorage van Dampier om onze laatste lading pijpen te leveren voor het
Pluto project. De Damgracht lag er nog maar was bijna leeg en na ons
komt de Danzigergracht nog om de allerlaatste lading pijpen te brengen.
Het weekend is lekker rustig
verlopen, weinig alarmen en ik heb alleen even moeten ballasten in de
nacht van zondag op maandag. Lekker uitgerust dus en ’s maandags met ons
project in de AC-kamer begonnen. Hier was al een stelling gebouwd voor
de frisdrank, echter, iedereen kan er zo bij. Tijdens het Pluto project
is alle frisdrank, chips en chocola altijd gratis geweest maar het einde
van het project is in zicht en dan moet er straks weer (zoals
gewoonlijk) voor betaald worden. Dus werd het tijd om de frisdrank
achter slot en grendel te zetten. Hebben een aantal hoekprofielen
rechtop op dek gelast en hier dan een rooster tegenaan gelast. Op deze
manier kunnen alleen de mensen erbij die erbij mogen(kapitein of HWTK).
Gisteren(woensdag) ben ik de hele dag
bezig geweest om een knetterende aardfout op te zoeken in een groep van
de noodverlichting. Telkens een aftakking afgekoppeld en gekeken of de
schakelaar in bleef staan. Uiteindelijk de juiste tak gevonden(altijd
degene die je als laatste test….) en toen moest ik in die bekabeling
verder zoeken. Heb vanochtend 1 TL armatuur gerepareerd maar daarmee was
de aardfout nog niet verholpen. Na nog even verder te hebben gezocht
kwam ik een (Chinese) verbinding tegen die mij weer eens deed verbazen.
2 Kabels waren met isolatietape ingepakt en toen ik de tape er af had
gehaald viel m’n mond nóg verder open. De draadjes waren “gewoon” in
elkaar gedraaid en ingetaped……hahah!! Ik zag gelijk dat de aardedraad en
een fase tegen elkaar aan zaten dus heb ik dat even weer netjes gemaakt
met van die geïsoleerde busjes. Daarna ook weer ingetaped met
isolatietape en vervolgens de boel weer ingeschakeld. Alles bleef nu
branden en deze aardfout is verholpen. Hoop eigenlijk dat dit ook de
aardfout is die we soms op het alarmpaneel van de MK hebben want
daarvoor ben ik al een keer ’s nachts uit m’n kooi gekomen…. %^&@#&!!!
Oh, zie dat het alweer 1230 is, ga
even eten en na 1700 typ ik wel weer verder.
Zo daar was ik dan weer. Vanmiddag na
het eten bezig geweest om 3 hendels te maken voor de fireflaps van de
nooddieselkamer. Die flappen horen in geval van brand automatisch te
sluiten(om de zuurstoftoevoer te beperken) maar het mechanisme wat
daarvoor bedoelt was, was waarschijnlijk al verroest voordat het schip
de werf verliet. Nu maak ik er een hendel op zodat de flappen net zo
makkelijk met het handje dicht gezet kunnen worden. Verder nog wat
kleine klusjes gedaan, niet zoveel boeiends eigenlijk. Ook is het
hekwerk in de AC-kamer vanmiddag afgemaakt. Nu alleen nog netjes in de
witte verf en klaar is Kees!!!
Dinsdag hebben we trouwens ook nieuwe
reisinstructies gekregen van kantoor. We gaan via de Noordkust van
Australië naar Port Alma(aan de Oostkust) om daar bigbags
ammoniumnitraat te laden voor een aantal havens in Indonesië. Ben ik nog
niet geweest dus lijkt me leuk! Naar Port Alma is het ongeveer een
kleine week varen en het weer is zoals het nu lijkt gunstig(schijnt op
de Zuidkust van Australië baggerweer te zijn). Onze eerste loshaven in
Indonesië zal Balikpapan zijn en de andere havens, en de volgorde zullen
we nog wel te horen krijgen.
Hier in Dampier zouden er trouwens
ook 2 Filippijnse leerlingen aan boord komen maar dat gaat voorlopig ff
niet door. Wel gaat Andre(onze chef-kok) van boord om van zijn
welverdiende verlof te genieten. Z’n opvolger heeft het koken ook tot
een kunst verheven dus voorlopig zitten we qua eten wel goed……hahaha!
Ik stop er nu weer mee, ga zo even
een hapje eten en daarna zien we wel weer hoe de avond verloopt.
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
Date: 21-9-2009
Time: 1645 BT = 0745 UTC = 0945
NLT
Position: Noordkust Australië
Hoi,
Hoe is het in Nederland?? Hier gaat
alles goed. We zijn sinds zaterdagmiddag weer onderweg en dit keer niet
meer naar Kuantan maar naar Port Alma voor een nieuwe reis. In Port Alma
gaan we ammoniumnitraat laden voor 3 havens in Indonesië. Onze laatste
reis voor het Pluto project is goed verlopen(wel wat geslingerd onderweg
naar Dampier).
Het afgelopen weekend ook lekker
rustig gehad. Zaterdag middag rond 1400 naar beneden gegaan om de
machinekamer klaar te maken voor vertrek en om 1430 hebben we de motor
gestart. Dat ging nog niet zo denderend, had 4 startpogingen nodig.....
Waarschijnlijk hebben we bij aankomst iets te lang op diesel gedraaid
waardoor de brandstof iets meer moeite hebben om druk op te bouwen.
Uiteindelijk pakte alle 8 cilinders en na alles gecontroleerd te
hebben(temperaturen en drukken) hebben we de machine over gegeven naar
de brug(zodat zij kunnen manoeuvreren).
Gisteren hebben we vanaf een uur of 5
's middags lekker ge-bbq-ed op het achterdek. De zon was nog volop
aanwezig dus het was in het begin erg warm, maar wel gezellig.
Vanochtend heb ik even een normale stekker aan onze nieuwe loopband
gemaakt(de vorige, Chinese loopband heeft het nooit gedaan en we hebben
in Kuantan een nieuwe geregeld). Vanmiddag tijdens m'n wacht heb ik een
fankoker dicht gemaakt en regelmatig de ruimbilges leeg getrokken omdat
de matrozen het ruim aan het wassen waren voor de volgende lading.
Nu lekker in m'n hutje met een
Carlsberg, prima biertje! Straks ff douchen en eten en daarna zien we
het wel weer.
Voor nu stop ik er weer mee.
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
P.S. De foto's zijn genomen in het hotel toen we daar de laatste
avond nog ff de boel op z'n kop hebben gezet :-)
Date: 30-9-2009
Time: 1630 BT = 0830 UTC = 1030 NLT
Position: Zuid van het
Groot Barriere Rif
Hallo,
Hoe is het in Nederland? Hier aan
boord gaat alles lekker. Afgelopen week zijn we door het Great Barrier
Reef gevaren. Woensdag hebben we een speciale loods aan boord gekregen
omdat er nogal wat ondiepe en smalle stukken bij zitten. Om middernacht
op wacht en ik vond het een beetje vreemd ruiken in de MK. Dacht dat het
misschien van het zeewater(koraal ofzo) kwam maar na een half uurtje had
ik alarm op lekkage in de hotbox(waar de hogedruk brandstofpompen in
staan). Dus snel deksels open gemaakt(met enige voorzichtigheid,
aangezien de brandstof rond de 122° Celcius is) en bij cilinder 1 zag ik
een gescheurde leiding. Die leiding is 8mm en gaat naar de druksensor en
manometer(8 bar). Ondanks dat het maar zo’n dun leidinkje was gaf het al
behoorlijk wat rommel. Heb gelijk de meester gebeld en die was snel
beneden. Moesten de hoofdmotor stoppen dus heb ik naar de brug gebeld om
te vertellen wat er aan de hand was….. of het ook later kon want we
zouden bijna een smal stuk passeren. Nee dus, deze lekkage moest z.s.m.
verholpen worden omdat het natuurlijk ook brandgevaar opleverde.
Inmiddels was de leiding al volledig afgescheurd en ik zag de zware olie
over de hoofdmotor naar beneden bulken…….. Toen snel de motor
gestopt(niet geheel volgens de normale procedure) en het stukje leiding
er tussenuit gesleuteld. In de werkplaats het gescheurde stuk plat
geslagen en dicht gelast. Nog even getest met een emmer water en
werklucht van ongeveer 8 bar en geen bubbels. De leiding kon er weer
tussen en de hoofdmotor weer gestart worden. Al met al een klein half
uurtje liggen drijven. Dat was dus geen koraal wat ik rook maar zware
olie……?
De rest van de wacht ben ik bezig
geweest om zoveel mogelijk olie op te ruimen. De dag erna heeft de wiper
de restjes schoongemaakt(en in Port Alma ook onder het vliegwiel).
De volgende wacht was ook weer raak,
nog steeds die loods aan boord en ik kom om 1200 op wacht en maak zoals
altijd een uitgebreide ronde door de MK. Zie ik bij de voorste koeler
wat water druppels en een fijne nevel. Zaklamp erbij en verrek, een
klein gaatje in de koelwaterpijp van de voorste koeler(achterste koeler
inmiddels al meerdere malen de wal op geweest in Kuantan voor reparatie,
tevergeefs). Nu begon de pijp van de voorste koeler dus ook te rotten.
Snel een paar slangeklemmen en een stuk pakkingrubber gehaald en dat
eromheen gemaakt. Voorlopig lekte het niet meer en in Port Alma hebben
we ook deze pijp ingewikkeld met Plastic-Steel™.
Nou dat was eigenlijk wel het meest
spannende wat we afgelopen week hebben meegemaakt want Port Alma is ook
maar een gat zeg!! Zaterdagnacht zijn we daar rond 0100 aan gekomen na
het stoppen hebben we de voorste koeler dichtgezet en leeg laten lopen
zodat we later de boel konden repareren. Verder de zaterdag rustig aan
gedaan. Totdat ze ’s avonds een probleempje hadden met kraan 2. Er waren
twee lampen van stuk(1 bovenaan, aan de zijkant en 1 onder de
kraancabine). Die twee heb ik gerepareerd maar er was meer loos. Tijdens
het laden(vlak onder de kraan) hebben ze met de draad tegen de kooi voor
de cabine gezeten. Die was dus ontzet en ook lag het zijraam van de
cabine er half uit. Uiteindelijk de boel weer aardig recht gekregen en
rond 0130 waren we klaar. Wat een klotenklus was dat zeg!! Nog ff een
biertje gedaan met z’n allen in de meester z’n hut en toen te kooi.
Zondag was ook weer een rustige dag
en hebben we ’s avonds een filmpje gekeken. Ook hebben de 2e
WTK en ik elke avond ongeveer een uurtje getafeltennist. Leuk om weer
eens te doen.
Gisteren(dinsdag) weer vertrokken na
het middageten en na een uurtje ging de loods van boord en kon alles
weer op zeebedrijf gezet worden. Vannacht en vanmiddag weer lekker
rustige wachtjes gehad en bezig geweest met filters in de MK schoon te
maken. Heb begin augustus zo’n beetje alle filters een keer open
gemaakt, gecontroleerd en schoongemaakt. De filters die ik tot nu toe
heb open gemaakt waren niet héél vuil ofzo. Vannacht ga ik ook weer
verder met de lijst zodat ik alle filters zo’n beetje 2-maandelijks heb
gecontroleerd.
Verder weinig nieuws, nou ja, er zijn
2 leerlingen(Filipino’s) aan boord gekomen in Port Alma. 1 wil stuurman
worden en 1 machinist. Waren de laatste keer in Dampier toch bezig
geweest in het AC-hok om een store te bouwen. Daar hadden we twee extra
planken(voor de frisdrank) gecreëerd. Daar hadden we voor de gein twee
oude matrassen op gelegd en de leerlingen gezegd dat dat hun kooi was……Hahahahah!!!
Geweldig!!! Ze geloofden het in het begin ook nog……ghihihi!!!! Gemeen
zijn wij he?? Maar goed, ze hebben allebei gewoon een nette hut gekregen
hoor. Straks zijn we wel weer gemeen zijn als we de evenaar over gaan
want denk dat Neptunus dan wel weer aan boord komt…….hahaha!!!!
Ik stop er nu mee hoor, ga zo lekker
eten en douchen(of andersom).
Groeten vanaf de Dijksgracht,
Jorg
P.S. Bedankt iedereen voor de
kaartjes weer(fam. Hein)!!! Helemaal top!
Date: 12-10-2009
Time: 1700 BT = 0900 UTC = 1100 NLT
Position: Java Zee
Goeiedag,
Hoe is het daar?? Hier gaat het
allemaal nog steeds goed(op een aantal mankementen in de MK na dan,
daarover zo meer). Afgelopen dagen hebben we de loshavens Samarinda,
Balikpapan en Banjarmasin gehad waar we onze lading ammoniumnitraat
hebben gelost. Alle drie de lossingen hebben we ten anker gedaan dus
eigenlijk waren het geen loshavens. Helaas konden we dus ook nergens ff
de wal op en dat is toch wel weer een poosje geleden. Echter, in
Samarinda kwamen een aantal erg leuke meiden ons gezelschap houden en
een feestje bouwen in onze recreatieruimte…. Was erg geslaagd. In
Balikpapan kwamen ze weer met de boot langs en nu hadden ze een berg
satehs(kip en geit) en kroepoek meegenomen…. Lekker hoor!!! Het lossen
ging erg snel(te snel volgens sommigen hahah!!) en dus vertrokken we
soms op rare tijden en kwamen we op rare tijden aan. Dit gecombineerd
met het feesten in de recreatieruimte was aardig taai.
Op de anchorage van Samarinda hebben
we de smeerolie van de reductiekast ververst. Eerst leeg gepompt met een
luchtpomp en daarna weer opgevuld met verse smeerolie. In Balikpapan
hebben we 6 v.d. 16 verstuivers verwisseld(deze hoofdmotor heeft hoofd-
en pilot verstuivers) en ’s avonds na het eten hebben we nog ff een
proefklappie gemaakt om te kijken of er niks lekte, alles in orde en het
feestje kon(weer) beginnen. Tja, je moet wat he als je de wal niet op
kan. In Banjarmasin hebben we geen visite gehad en daar hebben we nog 4
verstuivers gedaan. Straks in Laem Chabang(Thailand) moeten er nog 6
gedaan worden en dan hebben we ze allemaal gehad.
Er zijn ook weer nieuwe mensjes aan
boord gekomen in Indonesië. 1 Matroos en lichtmatroos zijn afgelost en
er is een wiper bij gekomen(druk nu in de 12-16 wacht beneden). Onze
ouwe wiper gaat in Thailand naar huis. We gaan in Thailand en Zuid-Korea
laden voor de USA. Wat voor lading is nog niet bekend maar we denken aan
stukgoed/projectlading. Ik hoop dat we in Thailand weer een keertje voor
de kant gaan want ik wil de beentjes wel weer eens strekken. Misschien
iets leuks kopen ofzo al zal het wel weer uitlopen op werken overdag en
’s nachts de kroeg in…… Raar is dat toch eigenlijk, vaar je de hele
wereld over, komt op de meest exotische plekken maar een keertje
shoppen? Ho maar!! Hahaha! Tja zo gaat dat, er moeten nou eenmaal
klussen gedaan worden in de havens die op zee niet kunnen(onderhoud
hoofdmotor). Ach, het hoort er allemaal bij. Tot nu toe mogen we niet
klagen, het saaie ten anker liggen bij Dampier is tot nu toe ruimschoots
goed gemaakt met de lol de we in Kuantan en Indonesie hebben gehad!
Onze zeekoelwater leidingen beginnen
nu echt rot te worden(daar worden we wel een beetje flauw van). Van ’t
weekend weer ge-plastic-steeled(we hebben er een werkwoord van gemaakt)
maar helaas toen we vanochtend voor het starten de voorste koeler
bijzetten lekte het alweer! Nu willen we in Thailand of Zuid-Korea een
nieuwe pijp laten maken van normaal staal in plaats van dat rottige
Chinese CuNiFer. Dat zou dus bestand moeten zijn tegen zeewater maar na
9 maanden vallen de gaten er door cavitatie al in….. Rotzooi dus!! We
denken dat het trouwens meer komt door de constructie(het water moet
haaks de bocht om, dat veroorzaakt wervelingen) dan door het materiaal,
want op de rechte stukken pijp ziet het er allemaal nog aardig goed uit.
Hier laat ik het maar bij voor deze
mail, ga zo een hapje eten en dan misschien nog even een filmpje kijken
met de Kapitein en onze chef(vaste prik zo’n beetje geworden).
Groeten vanaf de Dijksgracht!
Jorg
HOME
|